Succesvolle installatie Kathari bij VW Maxburg

Succesvolle installatie Kathari bij VW Maxburg

Als eind 2022 de ECA-unit bij tomatenteeltbedrijf VW Maxburg in Hoogstraten defect raakt, is er meteen nood aan de man. "Zeker in de huidige situatie met een hoge virusdruk was er wel even paniek", kijkt mede-eigenaar Mitch Vermeiren terug. Het herstellen van de waterontsmetter wordt kostbaar, daarnaast waren de operationele kosten altijd al hoog.

Daarom valt de keus op een nieuwe techniek: ultrafiltratie-ontsmetting met de Kathari van Van der Ende Group, op advies van ‘huisleverancier’ Hortiplan. Als gaandeweg het traject besloten wordt ook bassinwater te gaan filteren, wordt de uitdaging er bepaald niet kleiner op.

Inmiddels draait de Kathari ruim een half jaar op het bedrijf van een van de grotere tomatentelers van België. En: naar tevredenheid. "We hebben al wat watermonsters genomen. Vóór ontsmetting zijn er virusdelen gemeten, maar na ontsmetting zijn ze niet meer detecteerbaar. Dat is netjes", zegt Mitch Vermeiren op een zonnige zomernamiddag. In Hoogstraten teelt VW Maxburg losse tomaten op een oppervlakte van tien hectare.

Ontsmetten via ultrafiltratie was tot een jaar terug nog niet eens in beeld. Mitch: "Ultrafiltratie is nog redelijk nieuw in de tuinbouw, zeker in België. We wilden best investeren in deze filtertechniek. Maar dan wel met de zekerheid dat het voldoende virussen, bacteriën en schimmels eruit filtert. Van der Ende Group heeft een paar testen kunnen voorleggen waardoor we het vertrouwen kregen dat het zo is. Herstel van de huidige installatie zou bovendien veel geld kosten, de techniek is niet heel betrouwbaar en de operationele kosten zijn hoog."

Eigen concept voor ultrafiltratie
Het systeem in kwestie is de Kathari, een eigen ultrafiltratieconcept dat overweg kan met drain-, oppervlakte- en bassinwater. Nutriënten blijven behouden, ziekteverwekkers blijven achter. Bijkomend voordeel is dat de operationele kosten zeer laag zijn. Het toeval wil dat een collegateler van VW Maxburg in België, Tomato Masters in Deinze, dezelfde investering enkele maanden eerder heeft gedaan en naar tevredenheid. "Voor ons waren het de twee eerste UF-installaties. Ook wij hadden niet veel ervaring met UF", zegt technisch-commercieel afgevaardigde Eric Scheers van Hortiplan, huisinstallateur van beide tomatentelers. "Wel is Van der Ende Group al jarenlang een trouwe leverancier van ons voor o.a. pompen, waterbehandelings- en klimaatsystemen. Dat heeft ermee te maken gehad dat ook wij meteen vertrouwen hadden in deze nieuwe techniek."

‘Onze borst natmaken’
Vanwege de urgentie - er staat gewas in de kas en drainwater hergebruiken is tijdelijk geen optie - is snel handelen vereist. "Het was een groot project, we konden onze borst natmaken", zegt projectleider Guus van Dijk van Van der Ende Group. En het wordt nog spannender: als de eerste order voor een Kathari met 30 kuub capaciteit al bijna is ondertekend, besluit de opdrachtgever ook bassinwater te gaan ontsmetten en stijgt de capaciteit naar ruim 70 kuub. Hiervoor moet de op een na grootste uitvoering (UF20) worden opgebouwd, die ook nog eens perfect overweg kan met zowel drain- als bassinwater. Mitch: "Hoe properder het water, hoe beter het is voor de tomaten. In een bassin heb je altijd organische vervuiling en loop je uiteindelijk kans op partikels van virussen, bacteriën, algen, noem maar op. Door dat water ook te gaan filteren, hebben we nu schoon uitgangswater."

Veel contact met Hortiplan
Voor zowel installateur Hortiplan als leverancier Van der Ende Group breekt er dan een hectische tijd aan. Guus: "Ik heb intensief contact gehad met Hortiplan. Vragen over zowel het mechanische aansluitwerk, als de elektrotechnische uitvoering en aansturing. Maar ook: hoe gaan we de installatie plaatsen? Met alle partijen zijn we een paar keer op locatie geweest en tussentijds hebben we veel videocalls gehad om processen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Als installateur en leverancier zaten we er beide superkort op."

Extra ondersteuning van Van der Ende Group
Eric: "We hebben Van der Ende Group om extra ondersteuning gevraagd in het verkooptraject en ook gekregen. Alle installatiegerelateerde informatie en de werking hebben we Van der Ende Group laten uitleggen. Ons aandeel was de implementatie in de bestaande installatie. Het hele parcours, het hele circuit en alle leidingen hebben we samen bedacht. We hebben heel veel ideeën uitgewisseld, totdat de conclusie was: dit gaat het worden."

Volledige projectdoorloop
Het kost veel hoofdbrekens in Maasdijk, maar de deadline wordt gehaald. Guus: "We proberen altijd tussen de acht en de twaalf weken te leveren, hoeveel projecten er ook draaien. Die tijd heb je gewoon nodig voor de volledige projectdoorloop. Zodra de order binnen is kunnen we beginnen met engineeren, maar we zijn ook afhankelijk van levertijden van materialen. En bij een grote installatie als deze zijn het veel materialen."

Inbedrijfstelling
Ook de inbedrijfstelling is een coproductie tussen Hortiplan en Van der Ende Group.  De daadwerkelijke installatie kwam voor rekening van Hortiplan, de inregeling was voor Van der Ende Group. Guus: "Een van mijn collega’s is langs geweest op locatie voor de inbedrijfstelling. Zodra de installatie operationeel is, beginnen we met monitoren. We kunnen op afstand meekijken naar de performance, omdat de Kathari met het internet verbonden is. Dit resulteert in een verbeterde en snelle service op afstand." Wateranalyses van Van der Ende Group bevestigden de juiste werking. "Analyseren is voor ons gebruikelijk. Twee kwekers kunnen allebei tomaten hebben, maar geen enkele waterstroom is hetzelfde. Daarom is het belangrijk dat wij inzicht hebben in de parameters van de waterkwaliteit."

Tevredenheid overheerst
Mitch: "Hortiplan en Van der Ende Group zijn een week lang aanwezig geweest om te zorgen dat het goed verloopt. Daarna hebben we op afstand nog wat bijstand gehad om de laatste finetuning te doen. Is er een alarm en krijgen wij het niet opgelost, dan bellen zij in. We hebben de afspraak gemaakt met Van der Ende Group dat zij de storingen en het onderhoud van de installatie doen. We hebben zelfs een keer een beroep gedaan op de 24/7-service van Van der Ende Group, op een zaterdagavond. Zondagmorgen was het opgelost."

Goede communicatie onderling
Tevredenheid overheerst ook bij installateur Hortiplan. Eric: "Het was een behoorlijk verkooptraject, maar wel met een goed resultaat. We kregen de feedback van Mitch dat hij zeer tevreden is: het project is goed verlopen, alles is netjes aangelegd en volledig operationeel. Voor ons was het ook de tweede Kathari ultrafiltratie-installatie. Al die inspanningen zijn beloond. Er zijn een paar issues geweest maar die zijn vlot opgelost door de goede communicatie onderling. Daar hebben we uiteindelijk allemaal ons voordeel bij gehad."

Bron:

Deel artikel