Ruzie met collega's: hoe los je dat professioneel op?

21-11-2019    10:38   |    Nu.nl

Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken: conflicten op de werkvloer. Hoe los je dat zo professioneel mogelijk op?

De eerste week dat de nieuwe marketingmedewerker begon bij een groot bedrijf, werd ze niet met open armen ontvangen. De afdeling werd uitgebreid, maar de twee medewerkers die er al waren zaten niet echt op de nieuwe collega te wachten. Ze was jong, mooi en deed haar best in de smaak te vallen. Was het jaloezie?

Nee, zo bleek toen het conflict uiteindelijk na maanden uitgesproken werd. De twee medewerkers hadden in de loop van de jaren een taakverdeling gemaakt die goed werkte voor hen, de nieuwe collega pakte zomaar zaken op zonder te overleggen. Het bleek vooral irritatie hierover.

Monique van de Griendt is mediator en coach om conflicten op de werkvloer te voorkomen en was bij het gesprek aanwezig. In haar bedrijf Dialogue maakt ze dit soort conflicten dagelijks mee. Dat is niet gek: uit onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek uit 2016 blijkt dat één op de vijf medewerkers weleens een arbeidsconflict heeft gehad. Uit een enquête van Nationale Nederland blijkt tevens dat dat een stuk vaker om mannen dan om vrouwen gaat: 35 tegenover 19 procent.

Lees hier verder


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws