Platform HortiHeroes Innovation Hub gelanceerd

24-06-2019    09:42   |    Goedemorgen

In aanwezigheid van Prins Constantijn is vorige week tijdens het seminar van Royal Brinkman de HortiHeroes Innovation Hub gelanceerd. Dit nieuwe open innovatieplatform is ontwikkeld voor en door de Food & Flower Industry. Vraagstukken uit de sector zoeken naar een match met een startup of scale-up.

Royal Brinkman, Best Fresh en Beekenkamp Groep vragen als eerste om een duurzame oplossing voor een ‘Innovation Challenge’. De Food & Flower Industry omvat alleen in Nederlanbd al ruim 9.000 bedrijven en leverde de Nederlandse economie in 2018 ± 45 miljard op. Naar aanleiding van de bijeenkomst met Special Envoy Constantijn van Oranje bij StartupDelta eerder dit jaar hebben HortiHeroes, Starthubs en zes toonaangevende tuinbouwbedrijven dit platform gezamenlijk gelanceerd tijdens het Royal Brinkman Innovatie Seminar.

Constantijn van Oranje, Special Envoy StartupDelta/TechLeap: "Innovatie en ondernemerschap zijn van essentieel belang voor het Nederlandse concurrentievoordeel in de wereldwijde Food & Flower industrie. Het is noodzaak dat bedrijven niet wachten op disruptie maar zelf actief naar nieuwe business modellen en expansie kansen zoeken. Platformen als deze, waar startups en corporates elkaar kunnen ontmoeten en co-creëren, zijn ontzettend waardevol om hier invulling aan te geven.”

HortiHeroes Innovation Hub
Door het platform willen de initiatiefnemers innovatie in de Food & Flower industrie aanjagen. HortiHeroes werkt daarom samen met Starthubs, die met een bereik van duizenden startups/scale-ups en een 90% match percentage, hét grootste open innovatieplatform van Nederland is. Juist door de uitdagingen van gevestigde bedrijven te verbinden aan de oplossingen van jonge innovatieve startups en scale-ups kan innovatie ontstaan. Het platform is online te vinden op hortiheroes.starthubs.co.

Raffi Balder, Programma Manager HortiHeroes: “Startups zijn inventief, snel en wendbaar. Ze vertalen als eerste nieuwe trends en technologieën naar innovatieve producten en diensten. Wij geloven in samenwerking met startups om de Food & Flower Industry te verbeteren en toekomstbestendig te houden en denken dat dit platform dit proces enorm gaat versnellen.”

Hoe werkt het?
Deelnemende tuinbouwbedrijven met wereldwijde impact formuleren op hortiheroes.starthubs.co een Innovation Challenge. Hierin staat een specifieke innovatie uitdaging centraal. Startups en scale-ups die denken de juiste oplossing te hebben, kunnen reageren. Het bedrijf selecteert het beste voorstel van de startups/scale-ups en starten een (pilot)project. Op donderdag 26 september vindt er een Pitch Event plaats waar alle cases en inzendingen gepresenteerd worden.

Innovation Challenges
De eerste ‘Innovation Challenges’ zijn aangedragen door Royal Brinkman, Best Fresh en Beekenkamp Groep:
- Royal Brinkman - Gezocht: startups en scale-ups met duurzame producten en oplossingen voor de glastuinbouw (Lees meer
- Best Fresh - Gezocht: sorteerlijn voor diverse groenten en fruit die 360-graden video scanning t.b.v. A.I. sortering mogelijk maakt (Lees meer
- Beekenkamp Groep - Gezocht: een duurzame verpakkingsoplossing om stekjes van Afrika naar Nederland te vervoeren (Lees meer)

Mede-initiatiefnemers en founding fathers van het platform, genaamd HortiHeroes Innovation Hub, zijn Best Fresh, Beekenkamp Groep, Royal Brinkman, KUBO, JUVA en Priva. Het platform staat open voor andere food & flower bedrijven. Priva gelooft dat nieuwe cross-sectorale verbindingen en integrale oplossingen nodig zijn om wereldwijde problemen op het gebied van wonen, mobiliteit, energie, water en voedsel op te lossen. Zowel start ups als scale ups zijn een belangrijk onderdeel van het leggen van dit soort nieuwe verbindingen. Meiny Prins: “Dergelijke samenwerkingen stimuleren het ‘out of the box’
denken en verhogen de ‘fun factor’ binnen de eigen onderneming.”


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Kopgroep verstevigt positie

De deelnemers aan het Horti Tourspel gaan nog steeds bergopwaarts. Althans, de meesten. Na 9 etappes kunnen wij weer een nieuwe tussenstand...

Export groeit 1,5 procent

Het volume van de goederenexport was in mei 1,5 procent groter dan in dezelfde maand een jaar eerder. De groei is groter dan in de...