‘Jeugd van vandaag is gek op planten’

12-10-2018    09:21   |    Goedemorgen

'Today's youth, tomorrow's future' was het centrale thema van de Home Garden Conference die werd gehouden op 27 en 28 september in de omgeving van Enkhuizen. De jeugd van vandaag is gek op planten, werd deze dag duidelijk.

Verwijzend naar zowel de consumenten als werknemers van de toekomst, richtte het evenement zich op initiatieven die jongeren ervan overtuigen planten leuk te vinden en een carrière in de tuinbouw te overwegen. Ongeveer 75 personen uit de internationale home gardening sector waren aanwezig.

Aankomende generaties
Jonge kinderen staan erg open voor zaden, planten en tuinieren in het algemeen. Chris Collins, televisiepresentator tuinieren uit het Verenigd Koninkrijk, liet zien hoe hij Engelse basisschoolkinderen laat kennismaken met eigen groenten kweken. Deze ervaring draagt niet alleen bij tot een gezonde levensstijl maar zorgt ervoor dat ze later misschien hobbytuiniers worden. Scott Mozingo, Business Development Manager bij Burpee U.S., vertelde dat de jeugd van vandaag gek is op planten. Gezien social buying voor deze generatie aan belang toeneemt, vindt hij het als bedrijf belangrijk om een community omtrent tuinieren te creëren op sociale media om in contact te blijven met deze generatie.
Naast de consument van de toekomst richtte de conference zich eveneens op de werknemer van morgen. Erwin Cardol, voormalig manager van Seed Valley, legde uit hoe dit initiatief lokale jeugd stimuleert om een carrière te beginnen in de tuinbouw. Met gerichte communicatiecampagnes en jeugdinitiatieprogramma's heeft Seed Valley ertoe bijgedragen om het aantal studenten in Plant Sciences op de Wageningen Universiteit aanzienlijk te verhogen.

Zaadindustrie
Op het programma stond eveneens een bezoek aan vier locaties in de buurt van Enkhuizen die actief zijn in home gardening. ABZ Seed is gespecialiseerd in aardbeien uit zaad; het bedrijf viert dit jaar zijn 25ste verjaardag. Sluis Garden toonde de drie verschillende vulmachines voor zaadzakjes en het indrukwekkende assortiment in bloemen- en groentezaden. Op deze locatie bood Prudac eveneens een proeverij van de laatste tomaten- en paprikavariëteiten aan.
Naast het eigen assortiment geschikt voor home gardening had PanAmerican Seed eveneens de volledige Fleuroselect trial uitgeplant. In deze proef wordt nieuwe veredeling vergeleken met bestaande variëteiten op de markt. Succesvolle nieuwe veredeling wordt beloond met een Gold Medal of Approved Novelty kenmerk.
Tot slot werd de gloednieuwe Sow to Grow Experience bezocht, een lokaal initiatief dat de geschiedenis en hedendaagse activiteiten van sierteeltveredeling in de kijker zet.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws