Greenco en Greenery in RTLZ-programma

08-06-2021    09:57   |    Goedemorgen

Het RTLZ-programma Doe Maar Duurzaam bevat een item waarin Greenco en The Greenery laten zien wat het belang is van Duurzaamheid. En, hoe zij dit in de praktijk brengen.

“In de keten van groente en fruit vinden we minimale belasting van mens en milieu heel erg belangrijk. Voor nu én voor de toekomst”, zo vertelt Pieter Hogeveen, Manager Innovatie & Duurzaamheid bij The Greenery. “We kijken naar een duurzame teelt, -keten, -inzetbaarheid van medewerkers en -bijdrage aan de samenleving.”

Jos van Mil (Manager, teler Greenco) beaamt dit: “Het telen van groente en fruit is een spel van de natuur en de teler. De teler heeft heel veel invloed op duurzaamheid. Er zijn heel veel factoren van belang bij een duurzame werkwijze: energie, water, gewasbescherming, en CO2-gebruik. Wij maken gebruik van warmte uit de aarde; 2,5 kilometer diep wordt de warmte omhoog gehaald. Daar kunnen we de kassen mee verwarmen. Het water dat wij teveel geven vangen we op en kunnen we hergebruiken. We gebruiken CO2 van de raffinaderij in Rotterdam. Dat brengen we in de kassen en daarmee kan de plant groeien”, vertelt Van Mil enthousiast.

Hogeveen: “Voor een duurzame keten is het van belang de CO2-uitstoot terug te dringen. Dit doen we onder andere door het duurzaam opwekken van energie door zonnepanelen op de distributiecentra. Daarnaast streven we naar korte ketens waarbij het product dat bij de teler geproduceerd wordt, direct naar de klant toe gaat. Zo beperken we het aantal kilometers en ligt er een verser product bij de klant. Om het groente en fruit te kunnen vervoeren en de houdbaarheid ervan te verlengen wordt het verpakt. Voor de verpakkingen gebruiken we recyclebare plastics en karton.”

The Greenery vindt duurzame inzetbaarheid van medewerkers enorm belangrijk. Hogeveen: “De groente- en fruitketen is een enorm dynamische werkomgeving, denk aan robotisering en digitalisering. We streven naar een gezonde en veilige omgeving waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk draagt groente en fruit bij aan een duurzamere samenleving. In nauwe samenwerking met telers en klanten werken we aan de promotie van groente en fruit. Zodat de consument gezonder leeft. We zetten in op een hogere consumptie van groente en fruit en het terugdringen van verspilling.”

Kijk het programma hier terug


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Even met vakantie!

De redactie van Goedemorgen gaat twee weken met vakantie. Daarom is de nieuwsbrief van vandaag even de laatste...