Blog: Wanneer ben ik goed bezig? Niet als ik dit denk in ieder geval…

11-03-2019    09:56   |    Goedemorgen

Een weblog van Martine van der Meer. Zij is verantwoordelijk voor communicatie en HRM bij CombiVliet. Van der Meer schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Bio is altijd goed! Dat is het gevoel van consumenten vandaag de dag. Dat is een sterk stukje marketing waardoor we dagelijks beïnvloed worden. Ik dacht ook, biologisch plastic is goed voor het milieu…

Dinsdag 19 februari jl. was ik op bezoek bij Oerlemans Plastics, een mooi bedrijf dat nadenkt over de toekomst. De bedrijfsexcursie werd georganiseerd door Glastuinbouw Nederland. Ik moet eerlijk bekennen dat een bezoek aan een plastic fabriek niet iets is, wat op mij ‘bucket list’ stond. Ik ben anti-onnodige plastic en andere verpakkingen. Komkommers in plastic koop ik niet, evenals paprika’s die per stuk ingeseald zitten. Ook al wordt er geroepen dat ze langer houdbaar zijn, in mijn koelkast werkt dat precies andersom blijkbaar. ‘Blote’ komkommers en paprika’s drogen wel iets in als ze ouder worden, maar het blijft in redelijke vorm. ‘Gecondomeerde’ groenten, zijn in mijn groentelade snel ‘snot’ en gaan stinken als ik ze weer eens vergeten ben. Ik snap wel dat ze bij transport sneller beschadigen en dat uitdrogen ongewenst is, want dat zijn minder kilo’s. Maar wij eten deze groenten thuis alleen kaal…

Maar goed om weer terug naar de basis te gaan. Dit bedrijf maakt allerlei soorten plastics voor ongeveer alle toepassingen die je kunt bedenken. Ze zijn erg innovatief bezig om dit steeds duurzamer te doen, want dat is nodig in deze wereld. In 2025 moeten we 20% minder plastic gebruiken en in 2050 zelfs 95%. Ik denk dan, is dat mogelijk? Maar er zijn echt mooie ontwikkelingen! Zo zijn er verpakkingen die 50% minder materiaal bevatten en even sterk zijn, dan is al een winst van de helft. Ook wordt er steeds meer gerecycled. Recyclen is hot. Verpakkingen van gerecycled materiaal zijn hot en voelen goed voor de consument. En dat wil een consument een ‘feeling good’-gevoel. In principe zie je het niet aan het nieuwe eindproduct, dus is het gewenst dit wel te zien. Daarom wordt er een speciale (nep) recycle look aan gegeven. Alles voor het goede gevoel!

Maar dit werkt ook andersom, want er zijn producten die duurzamer en bio lijken, maar dit helemaal niet zijn. Zo heb je bij veel bakkers en supermarkten tegenwoordig de papieren broodzakken met venster. Als consument krijg je het gevoel dat dit toch zeker 2/3 aan plastic scheelt. Echter het tegendeel is waar. Omdat het niet bij het plastic afval kan èn niet bij het papierafval, is het niet recyclebaar dus milieubelastend. En mocht het toch in een gesorteerde bak komen, dan wordt heel de bak ‘restafval/overig afval’ door dat ene zakje wat uit twee materialen bestaat. Weg was mijn goede gevoel dus! Want ik dacht ook dat dit een soort duurzaam alternatief was voor een plastic zak. Je bent goed bezig als je plastic bij plastic verzameld en papier bij papier en geen combinaties erbij. Alleen plastic of alleen papier is vele malen duurzamer. Weer wat geleerd.

Ook dacht ik dat producten van alternatieve natuurlijke grondstoffen zoals mais, milieuvriendelijk zijn. Nu blijkt dat ook puur het gevoel te zijn. Het is pas duurzaam als je het op de juiste afvalhoop gooit om te recyclen, maar dit alternatieve product mag niet bij plastic en niet bij papier. Het hoort eigenlijk nergens bij dus is niet te recyclen. Je kunt beter plastic kopen en dit bij het recyclebare plastic gooien, dan ben je beter bezig. Ook hier was mijn goede gevoel even in de war…

Zo heb ik dus geleerd dat veel dingen niet zijn wat ze lijken, maar dat mensen erg beïnvloedbaar zijn en voor het goede gevoel willen betalen, ook al worden ze misleid.


Reacties (2)

Paul Endhoven 2 weeks ago

Bedankt voor je blog Martine. Zo is het toch met alles (niet alleen verpakkingen). Als iemand een boodschap heeft, denk ook na over de belangen van die persoon om dat verhaal te vertellen. Iedereen heeft een belang bij de plastic-discussie: de EU (belasten van kunststof is extra inkomen), de NPO's (stelling nemen om aandacht en leden te krijgen), de kartonbranche (meer verkoop), de kunststofbranche (meer verkoop, tegengas geven op andere groepen), ....
In ieder verhaal zit logica en zoals het aloude gezegde luidt: de waarheid zal in het midden liggen !

Martine van der Meer 2 weeks ago

Dat klopt helemaal Paul. Belangen maken het heel moeilijk om neutrale informatie van gekleurde informatie te onderscheiden. Lijkt de politiek wel, ha, ha! Bedankt voor je reactie.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Bloemenshows in Keukenhof

In Keukenhof is meer te zien dan alleen tulpen: in de paviljoens zijn bloeiende planten en bloemen te zien in verschillende bloemenshows. In...

VB viert start bouw nieuw pand

VB heeft vorige week de aanvang van de bouw van het nieuwe pand van VB aan de Galgeweg in Naaldwijk symbolisch gevierd. Er werd geen eerste...