Blog: Next generation tuinbouw

13-12-2018    08:35   |    Goedemorgen

Een weblog van Frank van Baarle. Hij is adviseur arbeidsmarkt bij Kasgroeit. Van Baarle schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Voor mij ligt de HillenraadSUB40 met als thema The Next Generation tuinbouw. De redactie van deze uitgave bestaat uit professionals die werkzaam zijn in de tuinbouw en jonger zijn dan veertig jaar. In het voorwoord gaat het er al over dat men, met name buiten de sector, nog lang niet weet hoe aantrekkelijk de tuinbouwsector is. In de SUB40 visie valt te lezen dat er binnen de sector een ‘niet lullen maar poetsen mentaliteit’ heerst en we daardoor het succes van de sector wel eens vergeten aan de buitenwereld te verkopen. Terwijl we die buitenwereld in de vorm van jong talent juist hard nodig hebben. Verderop in het magazine stelt men zelfs dat de tuinbouwsector te weinig zelfvertrouwen toont, terwijl de wereld wel opkijkt tegen de Nederlandse (glas)tuinbouw.

 

Als Kasgroeit zijn wij tot dezelfde conclusies gekomen en gaan we de sector nadrukkelijk ondersteunen in het gevecht om talent. We zijn momenteel druk bezig met het in beeld brengen van diverse functies binnen de sector. Hoe ziet jouw dag eruit als bedrijfsleider op een gerberakwekerij? Of als logistiek medewerker bij een groentekwekerij? We richten ons hier met name op zij-instromers. Er zijn nog steeds heel veel mensen in Nederland die geen idee hebben wat er in die glazenwarenhuizen gebeurd, en welke dynamiek er binnen deze bedrijven schuilt.

We vertegenwoordigen de sector op banenbeurzen. En dan niet alleen in de traditionele tuinbouwregio’s maar juist daarbuiten. Natuurlijk is het heel gemakkelijk wanneer iemand bekend is met de sector maar voor een marketingmedewerker is dit echt geen noodzaak.

 

Aan de andere kant proberen we de sector in zijn geheel klaar te maken voor de ‘next generation’. Ze zijn immers kritisch en stellen andere eisen dan de medewerker van, pak hem beet, veertig jaar geleden. Men wil betekenisvol werk doen, ondersteund worden in hun ontwikkeling, en flexibele werkmogelijkheden om het privé- en beroepsleven in evenwicht te houden. Aandacht voor je rol als werkgever is belangrijker dan ooit tevoren.

 

On the road merk ik dat bedrijven een verschillende invulling geven aan het begrip goed werkgeverschap. Dat varieert van ‘we betalen de salarissen elke maand op tijd’ tot bedrijven met een professionele HR-afdeling die bezig zijn met employer branding. De generaties die nu de arbeidsmarkt op komen regelen hun leven nu eenmaal anders. Waar in het verleden vrouwen stopte met werken als er getrouwd werd of kinderen kwamen, ben je nu juist een uitzondering wanneer je thuis bij de kinderen blijft. Vrouw en man regelen dit nu samen. Thuiswerken, invloed hebben op werktijden, en een ‘papa-dag’ zijn in sommige sectoren al vanzelfsprekendheden. Hier kunnen we als sector nog een flinke slag in maken. Een medewerker die 32 uur werkt in plaats van 40 uur is echt niet minder betrokken zoals nu nog weleens wordt gesteld. Ik denk juist dat de medewerker die 32 uur werkt veel effectiever met zijn of haar tijd omgaat.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Opti-flor start dealernetwerk

Op donderdag 21 maart werd aan Bloemen Kicken uit Maastricht de allereerste dealerkit uitgereikt. Met de realisatie van een dealernetwerk...