Blog: Een merk in de tuinbouw, wat heb je eraan?

28-02-2020    09:14   |    Eric Flinterman

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Merken in de tuinbouw zijn niets nieuws. Wel zien we dat het aantal merken nog steeds toeneemt, vooral bij bloemen en planten. Het is de vraag of er niet te veel merken komen. En of de consument door de bomen het bos nog wel ziet. Waarschijnlijk niet, maar daar gaat het ook niet om. Als teler of groep van telers zet u geen merk op om de consument te bereiken. Het is een illusie dat u als individuele kweker de consument kunt beïnvloeden. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar die kan ik op één hand te tellen. Zelfs bij merken die zich wél richten op de consument, is de invloed op diezelfde consument zeer beperkt. Communiceren met de massa is een vak apart, dat bovendien veel geld vraagt om enige invloed te hebben.

Een merk voor uw directe klanten
Een merk in de tuinbouw is voor mij dan ook altijd gericht op uw klanten. De mensen die betalen voor uw product. Met deze directe klanten kunt u wél communiceren. Een waardevolle manier om dat te doen, is een merk ontwikkelen en actief houden. Vaak wordt een merk gekoppeld aan iets bijzonders, zoals een speciale smaak bij een appel of tomaat. Maar dit is niet altijd nodig. Een merk is vooral bedoeld om een boodschap over te brengen. Als het een positieve boodschap betreft, staat het merk hiervoor symbool. Zo wordt de boodschap verankerd in de naam, het beeldmerk en de bijbehorende uitstaling. Betrouwbaarheid of duurzaamheid kunnen bijvoorbeeld waarden zijn die u met uw merk wilt communiceren. Het mooie van het ontwikkelen van een merk is dat u goed moet nadenken over wat u wilt communiceren en voor welke doelgroep. Dit scherpt uw strategie aan en beïnvloedt uw gehele bedrijfsvoering.

Te veel merken? Ik denk het niet!
In de sierteelt zijn volop aansprekende voorbeelden te vinden van merken die een bepaalde beleving communiceren voor verschillende momenten van aankoop. Dit lijkt misschien op het rechtsreeks beïnvloeden van de consument, maar hiermee ondersteunt u juist uw klanten bij het nog beter verkopen van uw product. Om hiermee succes te hebben, moet u het in samenspraak met uw klanten doen. Zij zijn het immers die uw producten verkopen aan de consument.

In mijn opinie zijn er niet snel te veel merken. De markt biedt meer dan voldoende ruimte voor een veelheid aan merken en boodschappen. Voor de consument zijn er minimaal evenveel redenen om iets te kopen. Voor u is het daarbij de uitdaging om samen met uw klanten uw boodschap en de koopmotieven zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Meer weten?
Wilt u hierover meer weten? Neem dan contact op met Eric Flinterman, senior relatiemanager, op telefoonnummer 073-6465419 of stuur hem een e-mail.




Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Abc westland breidt uit

Hines abc westland breidt in 2020 en 2021 het bedrijventerrein uit met 5,5 hectare. De afgelopen jaren zijn...