Blog: Dweilen of toch maar eerst die kraan eens repareren?

18-02-2019    08:28   |    Goedemorgen

Een weblog van Joost van Veen. Hij is food strategist bij Uitgekookt Food Strategie & partner in Vision Kitchen en monitort al vele jaren de mondiale ontwikkelingen op het gebied van food, socio-demografie en retail. Joost van Veen schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

In onze sector hebben we het vaak over gezondheid en over de bijdrage die we daar met elkaar aan leveren. Na een paar dagen Fruit Logistica ben ik hier toch altijd wat sceptisch over als je ziet wat er bij alle borrels en hapjes parades voorbijkomt (nee mensen, een tomaat, aubergine, paprika of komkommer die met heel veel zout en vet tot een ‘lekker’ hapje is gemaakt is nog steeds geen gezonde snack!).

Ondanks sommige missers op de Fruit Logistica vind ik het fijn mezelf in te mogen zetten voor producenten van gezonde en vaak duurzame geteelde voeding. Ik zou dan ook niet kunnen en willen werken voor organisaties die moedwillig ongezonde ingrediënten aan hun producten toevoegen zodat consumenten er vervolgens verslaafd aan kunnen raken.

Zo nu en dan mag ik me graag openlijk afzetten tegen de waanzin van de voedingsindustrie, zo ook afgelopen week. In een post op LinkedIn las ik dat iemand uit mijn netwerk, werkzaam bij de Efteling, openlijk Coca-Cola bedankte voor een fantastische inspiratie sessie. Mijn reactie op zijn post was; ‘inspiratie voor wat precies? Om de bezoekers van de Efteling op een nog inspirerendere manier Coca-Cola onder de aandacht te brengen?’

Vooral de reactie van iemand van Coca-Cola was tenenkrommend. Die kwam erop neer dat de partnerships die Coca-Cola aangaat veel verder reiken dan enkel de verkoop van een flesje frisdrank. Dit was nu ook juist mijn punt. Als ik met mijn kinderen naar de Efteling ga en daar een slordige 40 euro per persoon voor betaal, wil ik eenmaal binnen niet ook nog eens geconfronteerd worden met de perverse parallelle verdienmodellen van de Efteling in de vorm van sponsorships met Coca-Cola, Ola en god mag weten welke ongezonde zooi nog meer. Het reclame maken op een plek als deze, waar kinderen veelal één van de mooiste dagen van het jaar beleven, maakt dat ze deze merken associëren met plezier en vermaak.

Deze ongekende vorm van kindermarketing zou echt verboden moeten zijn in een tijd waarin overheden en sectoren heel veel geld uittrekken voor ‘preventie akkoorden’ en we als Nederland miljarden per jaar kwijt zijn aan de behandeling van een heel scala aan voeding gerelateerde welvaartsziektes. We kunnen nog zulke mooie dingen bedenken om deze ziektes te voorkomen maar zolang dit soort misstanden (en zoals deze zijn er velen) nog worden toegestaan, hebben we nog een hele lange weg te gaan. Dit soort zaken zouden eerst aangepakt moeten worden om die ‘lekkende kraan’ eindelijk te kunnen repareren. Ik ben alleen bang dat de industrie verantwoordelijk hiervoor een heel stuk krachtiger is dan alle goeie en sympathieke intenties rondom dit thema bij elkaar.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Bloemenshows in Keukenhof

In Keukenhof is meer te zien dan alleen tulpen: in de paviljoens zijn bloeiende planten en bloemen te zien in verschillende bloemenshows. In...

VB viert start bouw nieuw pand

VB heeft vorige week de aanvang van de bouw van het nieuwe pand van VB aan de Galgeweg in Naaldwijk symbolisch gevierd. Er werd geen eerste...