BASF: innovatie gedreven groei

10-10-2019    16:25   |    Goedemorgen

De strategie van BASF voor de landbouw richt zich op innovatie gedreven groei in specifieke markten.

In het kort komt het hier op neer:

  • Een overtuigend aanbod van zaden, traits, gewasbescherming en digitale oplossingen om wereldwijd het succes van boeren te ondersteunen
  • Streven naar winstgevende groei van een procentpunt boven de wereldwijde agrarische markt en een omzetstijging van 50% tegen 2030
  • Lancering van meer dan 30 nieuwe producten tegen 2028 met een verkooppotentieel van meer dan € 6 miljard
  • Verhogen van de verkoop van producten die een substantiële bijdrage leveren aan duurzaamheid

Dat gaat BASF als volgt uitrollen:

BASF Agricultural Solutions mikt op een groter marktaandeel en een groei van één procentpunt boven de agrarische markt. De divisie streeft naar een omzetstijging van 50% tegen 2030. Dit zal een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstelling van BASF Group om tegen 2025 een omzet van € 22 miljard te behalen met Accelerator-producten. Producten die een substantiële bijdrage leveren aan duurzaamheid in de waardeketen. Het doel is de EBITDA van BASF Agricultural Solutions, vóór bijzondere posten, met gemiddeld 5% per jaar te laten groeien.

"Wereldwijd is er toenemende vraag van boeren, wetgevers en consumenten naar een bijdrage van BASF aan de samenleving, zowel op financieel, sociaal als milieugebied. Met onze door innovatie gedreven strategie in de landbouw gaan we deze uitdaging aan door ons te richten op de behoeften van onze klanten en de samenleving. Wij geloven in het vinden van de juiste balans voor succes - voor boeren, voor de landbouw en voor toekomstige generaties,” zei Saori Dubourg, lid van de Raad van Bestuur, tijdens de Capital Markets Day in het Agricultural Innovation Center van BASF in Gent, België.

De strategie van BASF in de landbouw is gebaseerd op innovaties die boeren in staat stellen de groeiende bevolking te voeden en uitdagingen aan te gaan zoals beperkte landbouwgrond, ziektedruk en klimaatverandering. Een verhoging van het R&D-budget naar ongeveer € 900 miljoen in 2019 ondersteunt BASF’s innovatiepijplijn voor de landbouw. Tegen 2028 zal BASF meer dan 30 nieuwe producten lanceren met een verkooppotentieel van meer dan € 6 miljard. Dit omvat acht actieve stoffen, evenals unieke traits en hoogwaardige hybride tarwerassen, soja, koolzaad, katoen en groenten. BASF stuurt zijn aanbod voor boeren en de agrarische industrie actief in de richting van duurzame oplossingen door duurzaamheid te integreren in alle zakelijke en portfolio-beslissingen. "Duurzaamheidscriteria zijn stevig verankerd in ons gehele R&D-proces. Zo kunnen we de juiste producten identificeren en verder ontwikkelen, die zowel de boeren als het milieu ten goede komen", aldus Peter Eckes, President Bioscience Research bij BASF.

Versterking van de klantervaring
"Met onze strategie openen we een nieuw hoofdstuk, waarbij het boerenbedrijf centraal staat in alles wat we doen", zegt Vincent Gros, President of BASF’s Agricultural Solutions divisie. "Boeren telen een combinatie van verschillende gewassen met verschillende groeicycli en wensen. Daarom richten we ons op geselecteerde gewascombinaties, ook wel gewassystemen genoemd, waar we een zeer aantrekkelijk aanbod van producten en diensten bieden. Op deze manier kunnen we onze klanten het beste ondersteunen bij het maximaliseren van opbrengsten, het verminderen van weergerelateerde risico's en ziektedruk, en hen helpen om aan maatschappelijke eisen te voldoen.”

Na de succesvolle structurele integratie in minder dan een jaar tijd, van de activiteiten en activa die van Bayer werden overgenomen, kan BASF nu boeren bedienen met een totaalpakket van agrarische oplossingen: van zaden, traits en gewasbescherming tot digitale oplossingen. Als een van 's werelds meest toonaangevende aanbieders van landbouwoplossingen, richt BASF zijn activiteiten op vier belangrijke strategische gewassystemen: groenten en fruit wereldwijd; tarwe, koolzaad en zonnebloemen in Noord-Amerika en Europa; soja, maïs en katoen in Noord- en Zuid-Amerika; rijst in Azië. In totaal vertegenwoordigen deze gewassen ongeveer 70% van de wereldmarkt.

BASF gaat nieuwe inkomstenstromen genereren uit digitale oplossingen voor de landbouw. Op basis van zijn baanbrekende digitale expertise in de landbouw en een sterke betrokkenheid van partners, zal het bedrijf digitale oplossingen bieden die waarde toevoegen aan de manier waarop boeren BASF-producten gebruiken, ze hun boerderijen managen, evenals de manier waarop ze toegang hebben tot producten of diensten. Bovendien zal BASF precisietechnieken en digitalisering gebruiken om toekomstige innovatiemogelijkheden in de landbouw te benutten. Dit omvat nieuwe, resultaatgerichte bedrijfsmodellen.

Aanzienlijk hogere omzet en EBIT vóór bijzondere posten in H1 2019
In de eerste helft van 2019 verhoogde de divisie Agricultural Solutions de omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 38% tot € 4,4 miljard. Dit kwam voornamelijk door de acquisitie van bedrijven en activa van Bayer in augustus 2018. De EBIT vóór bijzondere posten van Agricultural Solutions steeg met 23% tot € 861 miljoen in de eerste helft van 2019, vooral door de bijdrage van de overgenomen bedrijven.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Twitter: Nitea is jarig!

Het is feest bij Nitea. Het softwarebedrijf vierde onlangs haar 10-jarige bestaan en daar hoort natuurlijk...

Trouwen in een tuinkas?

Een tuinkas bruiloft, had je daar al eens van gehoord? Het lijkt erop dat de kas al lang niet meer wordt...