Plant Empowerment bij BASF Vegetable Seeds

Plant Empowerment bij BASF Vegetable Seeds

Vorig jaar heeft een tomatenproef in een BASF Vegetable Seeds- bedrijf in Nederland aangetoond dat de Growing by Plant Empowerment (GPE)-principes de opbrengst in de winterperiode met maar liefst 25% kunnen verhogen. Met de steun van het multidisciplinaire GPE-projectteam is de gewasproductiestrategie nu verfijnd en zijn de tweede proef voor tomaten en aanvullende proeven voor sla en komkommers al aan de gang.

Partnerschap in samenwerkingsverband
De principes van Het Nieuwe Telen zijn getest en bewezen sinds de eerste ontwikkeling in Nederland door P.A.M Geelen, J.O. Voogt en P.A.. van Weel in 2005. In 2016 hebben de grondleggers deze teeltmethode omgedoopt tot 'Growing by Plant Empowerment' en een boek geschreven waarin deze geďntegreerde aanpak wordt uitgelegd, die is gebaseerd op fysica en plantenfysiologie en zich richt op het in evenwicht houden van alle plantbalansen. Tijdens het teeltproces worden voortdurend gegevens verzameld en geanalyseerd om na te gaan hoe de kasomstandigheden de gewasprestaties beďnvloeden als basis voor de besluitvorming.

BASF Vegetable Seeds heeft de ambitie om gezond eten plezierig te maken door vruchten en groenten aan te bieden die aansluiten bij de behoeften van de consument. Door kennis uit te wisselen en samen te werken met partners in de hele waardenketen wil zij innovatie, deskundig advies, betrouwbare rassen, rendabele en consumentgerichte concepten en duurzame oplossingen bieden. "Daarom zijn samenwerkingsverbanden een belangrijk onderdeel van onze strategie," stelt Martin Voorberg, R&D Capital Investment Venture Manager en Project Manager bij BASF Vegetable Seeds. "Samen met Hoogendoorn Growth Management, een van de GPE Implementatie Partners, hebben we eerder op onze locatie in 's-Gravenzande een teelt op water slaproef uitgevoerd op basis van autonome en data gestuurde teelt. De resultaten waren zo indrukwekkend dat we besloten om het ook voor tomaten te proberen, dus in oktober 2019 hebben we met een breder team een GPE-proef opgezet op ongeveer 500m2."



Multidisciplinair projectteam
Naast Hoogendoorn Growth Management bestond het multidisciplinaire team uit vijf andere GPE Implementatie Partners: Koppert Biological Systems voor bestuiving en plaagbestrijding, Hortilux/PL Light Systems voor verlichting, het dataplatform LetsGrow.com, Ludvig Svensson voor de schermstrategie en steenwolspecialist Saint-Gobain Cultilene. "We wilden een proactieve in plaats van reactieve benadering van de teeltstrategie ontwikkelen en de mogelijkheden onderzoeken om de productie te maximaliseren door rekening te houden met alle aspecten van het klimaat en de gezondheid van de planten. Dat betekende dat we onze emoties moesten 'uitschakelen' en ons moesten laten leiden door de gegevens, zelfs als dat tegen onze natuurlijke instincten in ging. Van onze kant werd het project geleid door een teler met veel ervaring die ook openstaat voor innovatie en niet bang is om uit zijn comfortzone te stappen," voegt Martin eraan toe. "We wilden graag proberen om met hogere temperaturen te werken en we wilden ook meer licht en verschillende lichtregimes onderzoeken", legt hij uit.



Geen aarzeling

"Wat geweldig was aan het team van BASF was dat, ook al voelde de teeltmethode niet 'normaal' aan, ze vertrouwen stelden in de cijfers en het gewoon deden," zegt Mark van der Werf, een Plant Health-consultant die met het GPE-concept werkt. "Als je het maximale uit GPE wilt halen, moet je doen wat de gegevens je vertellen - niet aarzelen. Het menselijke aspect is de meest instabiele factor in de gewasproductie. Bij GPE draait het allemaal om natuurkunde en logica; als je eenmaal de juiste formule voor je gewas weet, kun je die het hele jaar door toepassen. De eerste resultaten waren verbluffend, met een opbrengststijging van 20-25% in de winter. Maar toen we de lente ingingen, werd het gewas zwakker en verloor het aan kracht."

Deze afname van de gewasprestaties werd besproken tijdens een van de regelmatige GPE-vergaderingen. "De algemene consensus was dat de algemene strategie veelbelovend was, maar we hadden een aantal praktische problemen," herinnert Mark zich. "De proefruimte stond bloot aan nogal wat invloeden van buitenaf door gangpaden en puntgevels, waardoor het moeilijk was om een uniform klimaat te handhaven. We vermoedden ook dat de verhoogde lichtniveaus - op basis van 100% hogedruknatriumlampen (HPS) - te veel warmte hadden gegenereerd die de planten niet aankonden."



Lichtoplossing
Hans de Vries, adviseur bij Hortilux, ging snel op zoek naar een oplossing. "HPS-lampen genereren doorgaans veel warmte en vooral als de schermen gesloten waren voor energiebesparing en CO2, liep de temperatuur in de kas soms te hoog op. We ontdekten nog een aantal andere problemen, zo was bijvoorbeeld de ruimte onder het scherm iets lager dan ideaal, waardoor de planten te dicht bij de lampen stonden. Dat had invloed op de gelijkmatigheid van het licht en dus op de gewasgroei", legt Hans uit. "LED's zijn de beste optie om het warmteprobleem op te lossen, dus hebben we voor het tweede seizoen een hybride systeem van 65% LED's en 35% HPS geďnstalleerd. We hebben nu 262 µmol PAR in plaats van 180 µmol PAR in het oude systeem - maar dankzij de energiebesparingen van LED's vertaalt zich dat niet in hogere energiekosten. Door de warmte te verminderen, geven we de teler meer flexibiliteit in zijn verlichtingsstrategie. Hij kan de lampen bijvoorbeeld langer laten branden, ook als het buiten warm is, en hij hoeft de ramen niet zo snel open te zetten om te ventileren, waardoor hij de CO2 binnen kan houden - en dat is beter voor de fotosynthese en voor het vermogen van de plant om zijn temperatuur te reguleren. Bovendien hebben we met de LED-armaturen wat meer ruimte kunnen creëren tussen de toppen van de planten en het scherm, zodat het licht gelijkmatiger kan worden verdeeld. Al deze factoren verbeteren de gezondheid en de prestaties van de planten." Data gedreven telen is geen nieuw concept voor Hortilux. "We hebben een tool ontwikkeld die helpt om de efficiëntie van de fotosynthese in de gaten te houden op basis van de klimaat- en lichtgegevens van de bestaande sensoren. Dat is weer een nuttig stukje in de datapuzzel in dit project om de klant te helpen een nog sterker gewas en een hogere opbrengst te realiseren", merkt hij op.



Unieke ondersteuning door samenwerking

Bij BASF Vegetable Seeds is Martin zeer te spreken over de gezamenlijke aanpak van alle GPE Implementatie Partners. "De hele sector professionaliseert heel snel en het is steeds belangrijker om deel uit te maken van een ecosysteem. Uiteindelijk hebben we allemaal het gemeenschappelijke doel om onze klanten - de tuinbouwbedrijven - te helpen hun uitdagingen aan te pakken. Geschoolde telers met traditionele 'groene vingers' zijn steeds moeilijker te vinden, maar de jongere generatie is geďnteresseerd in data, dus we zien GPE als een van de oplossingen - vooral voor onze klanten, maar ook voor ons - om goede gewasmanagers te werven en te behouden. Wat schaalbaarheid betreft, heeft autonome, data gestuurde teelt het potentieel om telers in de toekomst in staat te stellen grotere productiegebieden te beheren. GPE voldoet dus aan meerdere voorwaarden voor ons en is in mijn ogen zeker een geval van één plus één is gelijk aan drie," zegt hij.



Enthousiast
"Wat de concrete resultaten betreft, hebben we de doelstellingen die we ons vorig jaar hadden gesteld, niet helemaal behaald", geeft Martin toe. "Maar desondanks is iedereen enorm enthousiast over het potentieel. Het is vooral een heel steile leercurve geweest. Ik heb zelf 20 jaar ervaring als teler, maar GPE heeft me een heel nieuw perspectief op de productie van gewassen gegeven. Door je te concentreren op de gegevens, kun je alle eerder gehuldigde 'waarheden' over temperaturen, licht en fotosynthese in twijfel trekken en zo veel meer doen dan je beseft."

BASF heeft net de tomaten geplant voor zijn tweede proefseizoen met GPE. "De strategie voor het hele jaar is ongeveer zes weken geleden voorbereid en in de computer ingevoerd, dus nu is het alleen nog een kwestie van uitvoeren. Ook de voeding is nu data gedreven met tweewekelijkse plantensap- analyses om de samenstelling te monitoren en bij te sturen. Het was goed om vorig jaar te experimenteren, maar dit jaar is onze strategie minder gericht op het verleggen van de grenzen en meer op het maximaliseren van de opbrengst van onze belangrijkste trosvariëteit 'Provine' over het hele seizoen en op het creëren van een positieve business case voor telers. Het mooie van data gestuurd telen is dat het dingen voorspelbaarder maakt en makkelijker uit te leggen. Als we een stabiele, robuuste en reproduceerbare strategie kunnen ontwikkelen op basis van GPE-principes, kunnen we die onze klanten aanbevelen om hen te helpen het allerbeste uit dit ras te halen. En dan kunnen we hopelijk in de nabije toekomst hetzelfde doen voor onze andere rassen en gewassen," besluit hij.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v