Blog: Welke kansen liggen er voor u?

13-11-2017    08:58   |    Eric Flinterman

Een weblog van Eric Flinterman, sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Onlangs las ik het rapport 'Volop kansen voor de Nederlandse sierteelt' van de Rabobank. Een belangrijke ontwikkeling in consumentengedrag vraagt van siertelers om zich onderscheiden. Bijvoorbeeld door met nieuwe concepten, producten of dienstverlening in te spelen op de veranderende wensen. Hoe gaat u om met deze trends?

In mijn dagelijks werk kom ik veel ondernemers in de bloemisterij tegen met een goed renderend bedrijf maar zónder opvolging. Het is hartverscheurend om te zien als een bedrijf dat met hard werken en liefde voor het vak is opgebouwd, verloren gaat.

Gelukkig zijn er ook mooie voorbeelden van ondernemers die actief werken aan de voortzetting van hun levenswerk. Zo ontmoette ik een phalaenopsiskweker die al jaren gericht naar talent zocht onder zijn stagiaires en daarmee zijn bedrijf op een mooie manier heeft weten over te dragen. Deze jonge mensen, die niet van huis uit in de sector werkzaam zijn, hebben een prachtig vak geleerd en weten er een goed belegde boterham mee te verdienen.

Zijn uw kinderen nog te jong of weten ze niet of ze het vak in willen? Wacht dan niet met het veiligstellen van de continuïteit van uw bedrijf. Ik ken ook voorbeelden van ondernemers die een medewerker laten participeren om de continuïteit te borgen. Op die manier houdt u de mogelijkheid open dat uw kinderen instappen.

Onder meer door een tekort aan opvolging – en de verschraling van het assortiment die dat veroorzaakt - ontstaat er een stevig gat in de markt. Innovatieve telers en handelaren spelen hier slim op in door zelf bloemen te gaan telen en het aantal specialties uit te breiden. Zelfs startende bloemenkwekers gaan gericht nieuwigheden telen. Ze maken afspraken met veredelaars om verzekerd te zijn van vernieuwing en exclusiviteit. Of ze proberen door traditioneel te kruisen eigen rassen te ontwikkelen die ze in de markt zetten.

De trends uit het rapport van de Rabobank vormen zeker ook bedreigingen, zoals de krimp van de bevolking in Duitsland, ‘onze’ grootste klant. Maar in elke bedreiging kunt u ook kansen zien. Zo zorgt de vergrijzing ook voor een toename van consumenten die sfeer en beleving willen in hun directe leefomgeving.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws