Blog: 'Eten of gegeten worden'

09-11-2017    10:17   |    Bart Sosef

Een weblog van Bart Sosef. Hij is directeur van gewasbeschermingsspecialist Biobest Nederland. Sosef schrijft de weblog exclusief voor Goedemorgen.

'Eten of gegeten worden'. Dat was het thema dit jaar van de Hillenraad 100. Heel toepasselijk vond dit evenement plaats in Diergaarde Blijdorp, maar het sloeg natuurlijk vooral op de aanwezigen, door enkele sprekers wel de top 1% van de tuinbouw genoemd. Die sprekers verhaalden over de toppositie die de Nederlandse tuinbouw wereldwijd nog altijd inneemt, als enige sector in dit land met zo’n prominente positie. Met recht een prestatie om trots op te zijn.

Waren de aanwezigen dan vooral de bedrijven die eten terwijl anderen dus afvallen of gegeten zullen worden? Vindt dit proces in Nederland plaats, of zijn het juist de Nederlandse ondernemers die dit kunstje in het buitenland toepassen?

Opvallend genoeg staat deze slogan in sterk contrast met de meer polderachtige term 'samenwerken'. Ook dat woord viel geregeld als recept om verder te komen. Met als doel; 'Feeding the Megacities'. Een dergelijke focus op de eindeloze mogelijkheden die er zijn om de grote massa’s in de huidige, en vooral in de nog te realiseren megacities, te voeden en met bloemen en planten te verleiden is ook terug te vinden in 'Dutch Greenhouse Delta', een initiatief van enkele topspelers in de categorie bedrijven die met name technische projecten realiseren in het buitenland. Zij beseffen dat elk afzonderlijke Nederlandse installateur te klein is om deze uitdaging van honderden hectares aan te kunnen gaan. Onze Nederlandse trots is dan actief in een speelveld waarin Chinese leveranciers, of conglomeraten van bedrijven uit Frankrijk of Israel de tegenspelers zijn en waar het politieke spel ook een grote rol zal spelen. Geen kleine vissen maar geduchte tegenspelers.

Door samen te werken, kan kracht gebundeld worden en voorkom je dat de Nederlandse bedrijven in internatonaal perspectief 'gegeten' zullen worden. Ik durf de stelling wel aan dat dit echter alleen kan slagen als ook de risico’s en revenuen worden gedeeld. Olifanten dansen tenslotte met olifanten en een dergelijke grote uitdaging vraagt ook groot denken en lef om over de eigen schaduw te stappen. Vraaggestuurd handelen in plaats van aanbodgedreven, is dus het devies om niet de hond in de pot te vinden!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws