Blog: 'E-commerce als dom verdienmodel'

19-01-2018    10:15   |    Hans Ligtenberg

Een weblog van Hans Ligtenberg. Hij is oud-docent Groene bedrijfskunde aan de Hogeschool Inholland in Delft. Deze weblog schreef hij exclusief voor Goedemorgen.

De baas van Coolblue deed deze uitspraak enige tijd geleden en hij heeft gelijk. E-commerce maakt de markt transparant en dat leidt op termijn tot de laagste prijs en de levering gaat altijd op dezelfde wijze, met een of andere koerier. Qua beleving is er voor de consument geen enkel verschil meer te zien, alle leveranciers worden over één kam geschoren.

Coolblue levert aan huis op afspraak met de consument, sluit de apparatuur aan, neemt de oude apparaten mee en levert op deze wijze extra toegevoegde waarde. Zij luisteren goed naar hun klant. Prijs wordt dan minder belangrijk.

Nog erger is het met Uber, met behulp van de app bestel je een taxi, je ontvangt een bericht van wanneer de chauffeur er is. Alles sneller en vooral goedkoper dankzij de taxi-app. Maar de betreffende chauffeur is wel afhankelijk van de permanente feedback van de klant, één slechte recensie en hij wordt achterin de wachtrij geplaatst. De chauffeur heeft geen arbeidsovereenkomst, geniet geen enkele arbeidsrechtelijke bescherming en is aan de goden overgeleverd. Het financiële risico ligt geheel bij de chauffeur. Een voorbeeld van klassiek kapitalistisch denken. Ergens in de USA wordt een klein groepje mensen slapend rijk door het gebruik van de app en alleen voor het eigen gewin. Nog maar te zwijgen over de sociaal maatschappelijke kosten van mensen zonder enige zekerheid en over de belastingmoraal hebben we het maar even niet.

Binnen ons businesssysteem gelden alleen die zaken die op een of andere wijze meetbaar zijn. De economie moet groeien, het moet altijd meer en beter. Ergens komt er een keer een einde inzicht. De hyperconsumptie vernietigt zichzelf, de fossiele brandstof en andere grondstoffen zijn ook een keer gewoon op. Wat vinden mensen nu eigenlijk echt belangrijk? Hebben we in dit systeem nog wel oog voor het mens zijn? Geldt alleen nog maar de materiële waarde?

Ergens bekruipt mij het gevoel dat ik, voor mijn kinderen, familie en collega’s toch andere zaken belangrijker vind. Hierbij te denken aan erkenning en waardering van je omgeving, dat wat je doet, gaat ergens over. Delen van kennis en ervaringen, delen van instrumenten. Niet de 'heb', maar het gebruik staat dan centraal. Luisteren naar elkaar, elkaar ook wat gunnen, samenwerken.

Biedt mensen de gelegenheid zichzelf te ontwikkelen, professioneel en privé. Gemeenschappelijk iets bereiken. Deze eenvoudige vormen van erkenning en waardering zijn beschikbaar voor alle ondernemers. Geef medewerkers eens een schouderklopje, vertel ze dat ze belangrijk zijn voor het bedrijf. Houd ook rekening met bijvoorbeeld privé-omstandigheden in de gezinnen. Laat medewerkers ook vooral meedenken over de toekomst van je bedrijf, dat is ook in hun belang. De goede voorstellen die van de werkvloer komen worden vaak ook direct en zonder problemen geïmplementeerd. En het mooie is, er zijn nauwelijks kosten aan verbonden. Creëer een businessmodel met een menselijk gezicht en uw onderneming vaart er wel bij. 

Deze weblog is mede tot stand gekomen op basis van een artikel in het FD, namelijk 'De moderne onderneming drijft steeds verder af van wat mensen waardevol vinden', van dd 30 december 2017, zo meldt Ligtenberg erbij.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws