'Het Silicon Valley van de Food & Agri'

13-04-2018    10:31   |    Goedemorgen

De tuinbouw moet aantrekkelijk worden voor jonge professionals. De groente- en sierteelt doen er goed aan ‘the buzz’ erin te houden, zei hoogleraar Annemieke Roobeek gisteren tijdens het Rabobank-event over de toekomst van de tuinbouw.

Jonge professionals hebben voor hun veertigste verjaardag 10 tot 14 banen gehad. Het is voor deze generatie heel logisch om niet langer dan 1,5 à 2 jaar bij één en dezelfde werkgever te blijven, stelde Roobeek. “Volgens trendwatchers krijg je op deze manier werknemers die al veel hebben beleefd en gezien. Dat kun je als een verrijking beschouwen.”

Silicon Valley
De tuinbouwsector heeft alle ingrediënten in zich om voor jongeren een aantrekkelijke sector te zijn: gezondheid, duurzaamheid, hightech, interessante producten waar mensen blij van worden en internationalisering. Roobeek: “De sector is de Silicon Valley in de Food & Agri. We dragen op een duurzame manier bij aan het dagelijkse geluk van de wereldbevolking. Dat verhaal moet meer worden gepromoot.”

Volgens Roobeek moet de tuinbouw verder kijken dan studenten aan agrarische opleidingen. “De sector moet haar blik verplaatsen naar de stad en accepteren dat Aalsmeer en het Westland misschien niet de plaatsen met ‘the buzz’ zijn. Het kan best zo zijn dat tuinbouw op andere locaties gaat plaatsvinden, zoals Indoor Farming in grote steden. Als je een paar koplopers hebt, zal je zien dat de rest gaat volgen.”


Reacties (1)

Peter van Zeijl 4 days ago

Interessant uitgangspunt want dat zou betekenen dat er een hele generatie mensen aankomt die alleen generieke zaken beheersen en geen inhoudelijke vakkennis.
Ook een groep mensen die niet hebben opgebouwd in relaties bouwen en koesteren. Ik vraag me af of we dit moeten willen nastreven. Dit soort oppervlakkige korte gedrag denken is geen basis voor international business en verdieping in het potentieel. Anders denkenden en vernieuwing wel.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Op een zonnig weekend!

De zon schijnt en het weekend staat voor de deur. Een betere combinatie kunnen wij eerlijk gezegd niet bedenken. Dus namens ons team:...

Blog: 'Noviteiten voor de klok'

Een weblog van Joost Joling. Hij is hoofd Bemiddelingsbureau Planten bij sierteeltmarktplaats Plantion. Zijn blog is exclusief geschreven...

Social media: Jos van Kester

Elke dag zetten we op deze plek een mooi, bijzonder of treffend bericht uit de social media van de tuinbouwsector centraal. Deze keer: Jos...